Wednesday 18 April 2012

KENAPA WANITA MEMERLUKAN VITAMIN DAN MINERAL?


Wanita dilahirkan sebagai seorang ibu kepada anak-anak,sebagai permata hati untuk suami...betapa kuatnya seorang wanita yang dilahirkan untuk memberikan kasih sayang kepada anak-anak dan suami...walau penat macamana pun seorang wanita akan menggagahkan diri memberikan yang terbaik kepada keluarga...kerana itulah Islam amat meletakkan darjat yang tinggi untuk seorang wanita...

WANITA SEBAGAI SEORANG IBU DAN ISTERI HARUS MEMPUNYAI KESIHATAN YANG BAIK SUPAYA SENTIASA BERTENAGA UNTUK MENGURUSKAN ANAK-ANAK DAN SUAMI...JIKA MAKANAN BERKHASIAT KURANG DIAMBIL,SI IBU AKAN MUDAH MENDAPAT SAKIT SEPERTI DEMAM DAN SEBAGAINYA...AMAT SUKAR APABILA SI IBU MENDAPAT SAKIT...SEBAB TU ADA PEPETAH MENGATAKAN "MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBATI"...



SUDAH TENTU SEBAGAI WANITA LEBIH2 LAGI BERKERJAYA,SUKAR UNTUK MAKAN MENGIKUT MASA DAN SEMESTINYA KURANG MENDAPAT MAKANAN BERKHASIAT SEPERTI SAYUR-SAYUR DAN BUAH-BUAHAN...JIKA INI TERJADI,SUDAH SEMESTINYA KITA MEMERLUKAN SUPPLEMENT TAMBAHAN...

Banyak artikel mengatakan tentang kepentingan diet harian yang kaya dengan sumber buah-buahn segar dan sayur-sayuran untuk mengurangkan risiko pelbagai jenis penyakit. Walaupun penyelidikan banyak dijalankan, namun ramai saintis berpendapat keperluan VITAMIN A, C DAN E sangat penting untuk memperbaiki kesihatan dan memperkuatkan sistem imun.

ANTARA VITAMIN ASAS YANG DIPERLUKAN OLEH WANITA:

1) VITAMIN A & BETA CAROTENE (di shaklee dikenali sebagai carotomax)...
sumber : buah oren, lobak, labu, sayuran hijau gelap seperti brokoli dan bayam.
khasiat: baik utk mata dan mencegah kanser

2) VITAMIN C
sumber:buah oren,strawbery dan tomato
khasiat: sumber kolagen, mencegah kanser, penyembuhan luka, memperbaiki antibodi dan sumber antioksida yang sangat mantap. keperluan vitamin c bertambah bila seseorang menghadapi tekanan terutama untuk warga emas..

3) VITAMIN D
khasiat: membantu penyerapan kalsium

4) VITAMIN E
sumber : sejenis vitamin yang larut lemak dan banyak terdapat dalam kekacang, bayam, biji bunga matahari dan minyak sayuran.
khasiat: sumber antioksida, bantu stimulasi sistem imun badan, bantu dalam rawatan penyakit berkaitan kardiovaskular dan kanser. Jika anda mempunyai sejarah keturunan pengidap penyakit jantung yang kuat adalah digalakkan utk mengambil vitamin e sebanyak 400 IU setiap hari.

5) KALSIUM
sumber: susu dan produk tenusu
khasiat: pembentukan tulang, gigi dan darah. Orang dewasa seharusnya mengambil 100mg-1500mg kalsium setiap hari utk membentu mencegah osteoporosis terutama di kalangan wanita.

JADI BAGAIMANAKAH KEPERLUAN VITAMIN DAN MINERAL DI ATAS DAPAT DIPENUHI MELALUI PENGAMBILAN SUPPLEMENT SHAKLEE???????

1) VITAMIN A & BETA CAROTENE
- Dishaklee dikenala sebagai CAROTOMAX. Sebelum ini dikenali sebagai beta-carotene. CAROTOMAX merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

CAROTOMAX menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

•    Memelihara kesihatan yang baik. *
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan
      pertumbuhan tisu. *
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput
      lendir. *








 2) VITAMIN C
- Di shaklee dikenali sebagai sustained Release Vit C. yang mempunyai khasiat 500mg vitamin c. Dimana setiap biji bersamaan dengan 5-6 biji buah oren. Ia dipanggil sustained release kerana ia dilepaskan perlahan-lahan mengikut keperluan badan.



3) VITAMIN D & KALSIUM
- Di shaklee ia dikenali sebagai OSTEMATRIX. iAITU GABUNGAN KALSIUM-MAGNESIUM dan dilengkapi dengan vitamin D. Lebih daripada Sekadar Kalsium
OsteMatrixTM membekalkan nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi.  Ia juga mengandungi magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga dan manganese untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.  Kaplet yang bersaiz kecil dan disalut licin ini juga mudah ditelan.


4) VITAMIN E
- Di shaklee dikenali sebagai VITAMIN E COMPLEX.   Vitamin E membuatkan si pengamal nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan. Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat. Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.




KESIMPULANNYA, KESEMUA VITAMIN DI ATAS AMAT PENTING UNTUK KESIHATAN KITA SEBAGAI WANITA....RAMAI YANG LEBIH MENYAYANGI DUIT DARIPADA KESIHATAN SENDIRI...JANGAN BEGITU KERANA KESIHATAN MERUPAKAN HARTA YANG PALING TIDAK TERNILAI...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...